Elektroninės patyčios: ar įmanoma jas sustabdyti? 

Elektroninės patyčios: ar įmanoma jas sustabdyti?

Patyčios gali vykti pačiose įvairiausiose vietose – mokykloje, būrelyje, kompiuterinių žaidimų pokalbių kambariuose ar socialiniuose tinkluose. Kitaip tariant – bet kur, kur renkasi tavo bendraamžiai.
Jei nutiko kažkas nemalonaus internete, jautiesi įskaudintas ar pažemintas, o gal pastebėjai vykstančias patyčias ir nežinai, kaip į jas reaguoti – žinok, kad Vaikų linijos savanoriai yra pasiruošę tave išklausyti ir padėti rasti sprendimą iš nemalonios situacijos.

Šiame puslapyje

Elektroninės patyčios

kas tai?

Tai įvairus žeminantis ir skaudinantis elgesys, vykstantis internete ar naudojant kitas technologijas, pvz. kompiuteriniuose žaidimuose, žaidimų platformose, socialiniuose tinkluose. Tai gali būti:

Piktų ar žeminančių žinučių

siuntinėjimas
žeminančių komentarų rašymas.

Kito žmogaus nuotraukų ar vaizdo įrašų

kėlimas
siekiant tą žmogų įskaudinti ar pažeminti.
Gandų ir apkalbų
internete
skleidimas.

Kito žmogaus duomenų

naudojimas,

kuriant netikrus profilius, apsimetimas kitu asmeniu.
Ignoravimas ar
nepriėmimas
į grupę internete.
Grasinimai ar gąsdinimas
žaidimų
platformose ar žaidimų pokalbių kanaluose.

Kuo elektroninės patyčios skiriasi

nuo patyčių, vykstančių mokykloje?

Elektroninės patyčios yra labai panašios į tas, kurios vyksta mokykloje ar kitoje vietoje, kur susitinka bendraamžiai. Juk socialinis tinklas, žaidimo pokalbių kanalai ar online grupė tiesiog yra erdvė, kurioje vyksta patyčios. Visgi elektroninės patyčios pasižymi tam tikrais ypatumais, pavyzdžiui:
Jos gali vykti 24 val. per parą, nepriklausomai nuo to, kur tuo metu yra žmogus – namuose, būrelyje, mokykloje ar parduotuvėje. Taigi elektroninių patyčių patirtis gali sukelti didelį nesaugumo jausmą.
Internetas padeda pasiekti per trumpą laiką labai didelę auditoriją. Todėl elektroninės patyčios labai lengvai gali plisti ir taip didinti skausmą bei žalą tam žmogui, kuris patiria patyčias internete.
Tie, kurie tyčiojasi, internete jaučiasi stipresni, nes gali būti anonimiški, o kartais atrodo, kad internetinė erdvė yra visiškai neprižiūrima, tad niekas negali sustabdyti patyčių.

Ką daryti, jei patiri

elektronines patyčias?

Kitų žmonių žeminantis elgesys skaudina ir žeidžia. Susidūręs su patyčiomis internete gali jaustis nusiminęs, piktas ar bejėgis. Svarbu, kad žinotumei – tai nėra tavo kaltė.
Niekas neturi teisės tyčiotis iš tavęs ar kito žmogaus. Tad nekentėk ir būtinai kreiptis pagalbos!

1

Pranešk

tinklapio administratoriui apie žeminantį elgesį.

2

Blokuok asmenį

kuris tave žemina ir skaudina.

3

Stenkis neatsakyti

į žeminančius komentarus. O jei norisi sureaguoti – sureaguok tvirtai, bet ne agresyviai.

4

Išsaugok

žeminančias žinutes ar vaizdus – jų gali prireikti kreipiantis pagalbos.

5

Kreipkis pagalbos

– į patikimą suaugusįjį ar kitą žmogų, kuris gali padėti sustabdyti patyčias.

6

Atsitrauk

nuo interneto bent trumpam – nuveik ką nors kita, kas tave džiugina ar padėtų pasijusti geriau.

Jei stebi patyčias internete

Atmink, kad elektroninės patyčios plinta tuomet, kai yra jas palaikančių žmonių. Tad svarbiausia, ką gali padaryti, matydamas patyčias internete – neprisidėti prie jų plitimo.
Sureaguok
Padaryk ką nors pozityvaus, kas gali padėti nukentėjusiam vaikui, pavyzdžiui, pasisakyk prieš patyčias, nekomentuok ir nesidalyk žeminančiu turiniu.
Suteik pagalbą
Tą gali padaryti susisiekdamas su nukentėjusiu vaiku, padėdamas pašalinti plintančią internete medžiagą, išsaugodamas įrodymus, kad patyčios buvo ar pan.
Pranešk
Gali pranešti apie matomas patyčias puslapio administratoriui ar pasikalbėti apie tai su patikimu suaugusiuoju.

Supykai ir norisi kitam pasakyti

šį tą nemalonaus internete?

Atmink
Jausmai yra mūsų gyvenimo dalis. Tad natūralu, jog jų kyla ir būnant internete.
Jausti ≠ pasielgti

Tu gali pykti, tačiau dėl to nežeminti kito. Tau gali norėtis atkeršyti, tačiau nebūtina dėl to imtis veiksmų ir nuskriausti kitą žmogų.

Sustok → atsitrauk
Tad jei kilo stiprūs jausmai ir juos norisi išveikti žeminant kitą žmogų, tu gali: sustoti → atsitraukti nuo veiklos kuriam laikui → dar kartą pagalvoti, kas tave supykdė ir kaip gali jausmą išreikšti kito žmogaus nežalojančiu būdu.

Atmintinė

Jei susidūrei su elektroninėmis patyčiomis – pranešk, blokuok, kreipkis pagalbos.
Jei stebi patyčias internete – pranešk apie jas ir suteik palaikymą tam, kuris nukentėjo.
Jei kilo impulsas kitą pažeminti internete – sustok ir pagalvok dar kartą.

Skaitomiausi

Taip, kartais norint labiau, ar norint mažiau, tenka pakeisti mokyklą. Šiame pokytyje gali kilti įvairių iššūkių. Pradedant nuo pripratimo prie naujo kėlimosi ritmo, naujo kelionės maršruto, tęsiant naujų draugų susiradimu ir baigiant galimu nemaloniu atstūmimu.

Kai mokytis sunku 

Nors mokymasis yra įdomus ir vertingas procesas, kartais jis gali būti tikrai nelengvas. Kai mokytis nesiseka, gali pajusti įvairius jausmus: pyktį, liūdesį ar nusivylimą. Nelik su šiais jausmais vienas. Vaikų linijos konsultantai yra pasiruošę tave išklausyti ir padėti rasti sprendimų.

Brendimas – tai laikotarpis kurio metu galima susidurti su kūno, hormonų, mąstymo pokyčiais. Brendimas yra individualus procesas. Paprastai mergaitėms brendimas prasideda nuo 8 iki 13 m., o berniukams – nuo 9 iki 14 m. Visiškai natūralu, kad tavo brendimas gali prasidėti kiek anksčiau ar vėliau nei tavo bendraamžių.

Alkoholis – tau (ne) brolis?! 

Alkoholis yra psichoaktyvi medžiaga, kuri gali sukelti  fizinę ir psichologinę priklausomybę. Net ir nedidelis alkoholio vartojimas paveikia tavo mąstymą bei jausmus. Svarbu, kad žinotum apie pavojus, kuriuos gali sukelti alkoholio vartojimas. Remiantis faktais yra lengviau priimti tinkamą ir atsakingą sprendimą.

2560 1333 Vaikų linija
Pasidalinkite:
Start Typing
Skambinti Vaikų linija 116111 116 111