Šeimos švenčių išgyvenimo ABC 

Šeimos švenčių išgyvenimo ABC

Kiekviena šeima yra unikali. Kai kurios šeimos itin gausios, kai kurias sudaro keli asmenys. Kiekviena šventė yra unikali.
Tad nenuostabu, kad net ir tos pačios šventės, skirtingose šeimose atrodo visiškai skirtingai. Neretai šeimos šventės tampa ypatingais ir svarbiais momentais, kai artimiausi žmonės susirenka ir dalijasi džiaugsmu. Visgi šeimos šventės gali ne tik praturtinti mūsų kasdienybę, bet ir kelti įvairiausių iššūkių ar sudėtingų, slogių jausmų.

Šiame puslapyje

Kaip pasiruošti artėjančiai

didelei šeimos šventei?

Neretai šeimos šventės ar bet kokios kitos šventės sėkmė priklauso nuo to kaip sklandžiai jai pasiruošiame ir kaip būname nusiteikią. Dalijamės keletu idėjų, kurios gali padėti sklandžiau pasiruošti šventei ir išvengti netikėtų, nemalonių situacijų:
Įvairios šventės pareikalauja daug energijos. Tad svarbu, kad artėjant šventei pasirūpintum savimi ir savo energijos atsargomis. Poilsis ne tik suteikia jėgų, bet ir pagerina bendrą savijautą, nuotaiką. Pailsėjus dažnai viskas atrodo paprasčiau, lengviau. Kartais užtenka prieš šventę nueiti valanda anksčiau miegoti. Na, arba gali pasirinkti kitą tau priimtiną poilsio būdą.
Išvengti nesusipratimų, nesusikalbėjimų ir pajausti šventinę atmosferą gali padėti pokalbis apie šventės planą su artimaisiais. Galima aptarti tokius dalykus: kada prasidės šventė, kokia jos trukmė, kur šventė vyks, kiek žmonių dalyvaus, kokios veiklos numatytos ir pan. Artimiesiems užduok ir tuos klausimus, kurie tau kelia nerimą. Šventės detalių žinojimas atneša aiškumo.
Ruošiantis šventei ar jai vykstant yra nemažai užduočių, kurias turi įgyvendinti šventės rengėjai. Kuomet kalbame apie šeimos šventes, neretai kiekvienas šeimos narys turi jam priskirtą atsakomybę. Tokiu būdu šventę surengti ir lengviau, ir visi šeimos nariai gali jaustis labiau įsitraukę. Visgi, svarbu iš anksto žinoti, kokią konkrečią užduotį turi. Tuomet galėsi jai pasiruošti ir nusiteikti. Bus aiškiau, ko iš tavęs tikisi artimieji.

Ką daryti,

jeigu šeimos šventės tampa išbandymu?

Įvairios šeimos šventės gali būti pripildytos ne tik smagiais momentais, bet ir tapti nelengvu išbandymu dėl įvairiausių priežasčių

nesutariantys artimieji,
prisiminimai apie skaudžius įvykius, netektis,
buvimas toli nuo artimųjų,
finansiniai sunkumai,
suaugusiųjų alkoholio ar kitų svaigalų vartojimas ir pan.
Gali imti erzulys ir nepasitenkinimas,
kad visi perdėtai sureikšmina šventę.
Gali kilti nerimas,
kaip padėti artimiesiems sukurti šventinę nuotaiką, kaip parodyti dėmesį kitiems.
Gali būti pikta,
kad vėl reikės švęsti taip, kaip nori kiti, o tavo norai bus neišklausyti.

Gali būti liūdna, nesijausti šventinės nuotaikos, nesinorėti nieko švęsti, 

nes slegia įvairūs rūpesčiai ir sunkumai ar skaudu galvoti apie šventes, nes jos primena skaudžius įvykius, netektis, pastiprina vienišumo jausmą.
Gali jaustis nesaugiai,
nes šalia nėra tavimi galinčių pasirūpinti suaugusiųjų.

Svarbu, jog žinotum, kad šias situacijas ir jausmus galima palengvinti. Štai keletas idėjų, kurios gali padėti:

Pasikalbėk
Jeigu šeimos šventės ar jų laukimas tau sukelia sudėtingų jausmų – nelik vienas su jais. Pasikalbėjus apie tai, kaip jautiesi, kas tave neramina gali palengvėti. O gal pokalbio metu, net pavyks atrasti išeičių, kaip išbūti ar sumažinti kylančius jausmus. Pokalbiui pakviesti gali artimuosius, suaugusiuosius, kuriais pasitiki, draugus ar pan. Taip pat, gali paskambinti ar parašyti Vaikų linijai.
Nelik vienas
Pasitaiko ir tokių situacijų, kuomet vaikai, jaunuoliai švenčių metu jaučiasi nesaugiai. Tokiu atveju itin svarbu, kad kreiptumeisi į suaugusįjį, kuriuo pasitiki. Papasakok kaip jautiesi, kokios mintys tave neramina. Taip pat, jeigu įmanoma, venk vietų ir situacijų, kuriose jautiesi nesaugiai ar žmonių, kurie tau kelia šį jausmą. Svarbu, jog žinotum, kad niekas neturi teisės sukelti tau fizinį ar emocinį skausmą. Tokiais atvejais gali kreiptis skubios pagalbos į Bendrąjį skambučių centrą 112.

Ką daryti,

jeigu šventės metu jauti, jog tau visko jau per daug?

1

Atsitrauk

Kai atrodo, kad visko per daug, gali padėti tiesiog pasitraukimas iš situacijos. Galbūt yra galimybė trumpam išeiti iš vykstančios šventės? Gali pamėginti susirasti ramią vietą (pvz., tuščias kambarys, laukas, tualetas ar pan.) ir joje šiek tiek pabūti vienas. Žinoma, prieš išeinant svarbu, kad informuotum tau artimą suaugusįjį.

2

Užsiimk raminančia veikla

Gali pasitaikyti ir taip, kad vien pasitraukti iš erdvės, kurioje vyksta šventė neužteks. O kartais ir nebūna galimybės išeiti. Tokiu atveju gali padėti veiklos, kurios tave nuramina, ar kurias atliekant jautiesi gerai. Gal tai mėgstamos muzikos klausymasis per ausines, gal tai knygos skaitymas, gal šventės akimirkų įamžinimas fotografuojant ar kita tavo mėgstama veiklą. Šiuo atveju naudinga raminančią veiklą apmąstyti iš anksto ir pasiruošti. Pvz., turėti šalia savęs ausines ar knygą.

3

Miegas! Miegas! Ir dar kartą miegas!

Miegas turi milžinišką teigiamą poveikį tiek psichinei, tiek fizinei savijautai. Jis yra gyvybiškai svarbus tam, kad kasdieniame gyvenime jaustumėmės gerai. Situacijose, kuriose atrodo, kad tuoj susprogsi trumpas nusnūdimas gali būti išsigelbėjimas. Taip pat, naudinga ir gerai išsimiegoti prieš artėjančią šventę. Būsi geresnės nuotaikos, turėsi daugiau energijos ir kantrybės. Na, o kartais, kuomet šventėje būti darosi sudėtinga, esant galimybei naudinga išeiti ir eiti miegoti kiek anksčiau nei įprasta.

4

Pasikalbėk.

Kai buvimas šventėje tampa sunkiai pakeliamas, svarbu, kad su savo jausmais ir mintimis neliktum vienas. Tokiais atvejis naudinga pasikalbėti su kuo nors, kuo pasitiki: artimuoju, draugu. Žinoma, visuomet, gali susisiekti ir su Vaikų linijos savanoriu paskambinus 116 111, susirašant internetu.

Atmintinė

Šeimos būna labai įvairios (mažos, gausios ir pan.), tad jų net ir tos pačios šventės (pvz., Kalėdos) gali atrodyti itin skirtingai.
Šventės – nebūtinai tik džiaugsmingi ir idiliški momentai. Laukiant šventės ar jos metu gali užplūsti ir sudėtingi, slogūs jausmai.
Kai šeimos šventės laukimas ar pati šventė pradeda tave neraminti svarbu, kad su savo jausmais ir mintimis neliktum vienas. Pasikalbėti su kuo nors, kuo pasitiki: artimuoju, draugu ar susisiek su Vaikų Linijos savanoriu paskambinant (11– 23 val.), susirašinėjant (14– 23 val.) ar parašant laišką (atsakome per 24 val.).

Skaitomiausi

Taip, kartais norint labiau, ar norint mažiau, tenka pakeisti mokyklą. Šiame pokytyje gali kilti įvairių iššūkių. Pradedant nuo pripratimo prie naujo kėlimosi ritmo, naujo kelionės maršruto, tęsiant naujų draugų susiradimu ir baigiant galimu nemaloniu atstūmimu.

Kai mokytis sunku 

Nors mokymasis yra įdomus ir vertingas procesas, kartais jis gali būti tikrai nelengvas. Kai mokytis nesiseka, gali pajusti įvairius jausmus: pyktį, liūdesį ar nusivylimą. Nelik su šiais jausmais vienas. Vaikų linijos konsultantai yra pasiruošę tave išklausyti ir padėti rasti sprendimų.

Brendimas – tai laikotarpis kurio metu galima susidurti su kūno, hormonų, mąstymo pokyčiais. Brendimas yra individualus procesas. Paprastai mergaitėms brendimas prasideda nuo 8 iki 13 m., o berniukams – nuo 9 iki 14 m. Visiškai natūralu, kad tavo brendimas gali prasidėti kiek anksčiau ar vėliau nei tavo bendraamžių.

Alkoholis – tau (ne) brolis?! 

Alkoholis yra psichoaktyvi medžiaga, kuri gali sukelti  fizinę ir psichologinę priklausomybę. Net ir nedidelis alkoholio vartojimas paveikia tavo mąstymą bei jausmus. Svarbu, kad žinotum apie pavojus, kuriuos gali sukelti alkoholio vartojimas. Remiantis faktais yra lengviau priimti tinkamą ir atsakingą sprendimą.

2560 1333 Vaikų linija
Pasidalinkite:
Start Typing
Skambinti Vaikų linija 116111 116 111