Kaip bendrauti su vaikais, kai sužinote, kad jie skambino ar rašė Vaikų linijai?
Vaikai ir paaugliai į Vaikų liniją kreipiasi dėl įvairiausių dalykų:
- Nori pasidalyti rūpimais klausimais, pasitarti, padiskutuoti tam tikromis temomis.
- Nori pasidalyti savo jausmais, išgyvenimais, skauduliais, rūpesčiais ir patyrimais.
Vaikai nori saugios, ramios erdvės, kurioje jie galėtų pabūti savimi, išsiventiliuoti ir gauti pastiprinimo. Kai kuriems anoniminė emocinė parama veikia kaip greitoji medicinos pagalba: greitai sureaguoja, leidžia nurimti, padrąsina, apgaubia šiluma, ir paleidžia toliau ramiai gyventi savo gyvenimą.
Vieni pokalbiai užtrunka labai ilgai, jie sudėtingi ir gilūs, kiti pokalbiai – trumpučiai, su aiškiais klausimais ir reikalaujantys greitos reakcijos.
Tam tikruose pokalbiuose vaikai nori paramos, atjautos, išklausymo ir pabuvimo šalia, o kartais – tiesiog pasitarti su patikimu suaugusiu žmogumi, kuris supranta vaikų ir paauglių pasaulį.
Vaikų linija – tai tarsi nematoma pagalba tėvams
Vaikų linijos savanoriai pasiruošę bent trumpam pabūti šalia, nors ir per didelį atstumą, kai to vaikui labiausiai prireikia.
Gali būti, kad jūsų vaikas šiuo metu yra kitame kambaryje ir nenori su jumis kalbėtis, galbūt yra piktas, suirzęs, pavargęs ar kažkuo nepatenkintas. Būtent tokiomis akimirkomis Vaikų linija šiam vaikui gali padėti nurimti, susidėlioti mintis į lentynėles ir padrąsinti išeiti iš kambario jau su kitomis nuotaikomis ir mintimis.
Svarbu pasitikėti Vaikų linijos savanoriais – tai yra suaugusių žmonių komanda, specialiai paruošta teikti emocinę paramą vaikams ir paaugliams. Savanoriai nekomentuoja tėvų elgesio, pokalbyje yra kalbamasi tik apie tą žmogų, kuris ir yra pokalbyje – apie patį vaiką, jo mintis, jo patyrimus. Net jei vaikas pasakoja apie santykius su tėvais, savanoriai leidžia vaikui išsipasakoti, tariasi su juo, padeda nurimti ir skatina pasvarstyti, kaip visiems namuose sutarti kuo geriau.
Bus išpasakotos šeimos paslaptys?
Gali būti neramu, kad vaikas atskleidžia daugybę šeimos paslapčių. Išties vaikai dalijasi tuo, kas juos slegia, kaip jie patys mato pasaulį, kuo jie gyvena. Dažniausiai apie šeimos gyvenimą savanoriai išgirsta tik tam tikras detales, ir neskatina apie jas daug pasakoti – pokalbyje yra svarbiausias pats vaikas, tad visas dėmesys yra skiriamas jam. Taip pat svarbu žinoti, kad visa tai, kas pasakojama pokalbiuose, lieka konfidencialu ir anonimiška.
Kodėl vaikas nesikalba su manimi? Nepasitiki?
1
Skaudu, kad nepasitiki
Sužinojus, kad vaikas kreipėsi į Vaikų liniją, gali būti skaudu ir neramu, jog vaikas jumis nepasitiki, nenori kažko jums pasakotis ir atvirauti. Iš tiesų, Vaikų linija tam ir yra anonimiška, kad vaikai galėtų truputėlį pasislėpti ir jaustis saugiai, nematydami žvilgsnio, žinodami, kad bet kuriame pokalbio momente jie gali tiesiog padėti ragelį ar nutraukti pokalbį susirašinėjant internetu. Tai visiškai neįpareigoja vaikų būtinai kalbėtis ilgai, aiškintis, spręsti.
2
Savanoriai pecialiai mokėsi ir yra pasiruošę
Vaikų linijos savanoriai yra baigę specialius emocinės paramos teikimo mokymus, nuolat gilina žinias ir tobulina savo įgūdžius mokydamiesi bendrauti su vaikais ir paaugliais. Taigi, jie yra pasiruošę atlaikyti gausybę emociškai sunkių pokalbių. Ir tai padaryti gali ne kiekvienas – net ir turint geriausią artimą ryšį su savo vaiku.
3
Nejaukios temos
Būna tokių temų ir tokių situacijų, kurios yra kažkiek nejaukios, keliančios gėdą, galbūt juokingos ar net atrodo kvailos. Apie jas vaikams nėra lengva pasakotis, tad čia anoniminė pagalba taip pat suveikia stebuklingai – vaikai laisviau atsiveria ir žino, kad ką bepasakotų, Vaikų linijos savanoriai priims tai rimtai, pagarbiai, jautriai ir atsakingai.
Vaikas rūpinasi savimi – pasidžiaukite
Kai jūsų vaikas kreipiasi pagalbos į Vaikų liniją, tai rodo, kad vaikas rūpinasi savo emocine gerove, ieško nusiraminimo, ieško patikimų suaugusiųjų, kurie galėtų pabūti šalia. Priimkite tai kaip paramą ir pagalbą jums. Nereikia laukti, kol sunkumai užaugs į kažką labai didelio, akivaizdžiai matomo ir sudėtingo – net ir mažus sunkumus sprendžiant kasdien, leidžiant išlieti susikaupusius jausmus, viskas pamažu nurimsta ir atslūgsta, tuomet nebėra didelės tikimybės išaugti labai dideliems sunkumams. Taigi, Vaikų linija padeda po mažą žingsnelį atpalaiduoti kylančius jausmus, pažinti juos ir mokytis su jais išbūti. Taip vaikas įgalinamas pastiprinti save, nekaupti sunkumų ir geriau pažinti save.
Vaikų kreipimasis į emocinės paramos tarnybas nereiškia nesėkmės, tai nėra pavojaus ženklai, kad kažkas įvyko netinkamo ir nepriimtino. Vis daugiau žmonių išbando įvairias emocinės paramos linijas pagal jų amžiaus grupes ar pagal patiriamus sunkumus ir džiaugiasi, kad tam tikru sudėtingu laikotarpiu turėjo su kuo pasikalbėti. Tikrai gyvenime būna daug akimirkų, kai būtent tuo metu pakanka tik pokalbio.
Kaip reaguoti, kai vaikas pasako, kad ką tik baigė pokalbį su Vaikų linijos savanoriu?
Galima pasidžiaugti, kad vaikas turi erdvę sau, kurioje jaučiasi saugiai ir jaukiai. Galima padrąsinti būtinai skambinti ar rašyti vėl, kai prireiks. Tegul vaikas jaučia jūsų palaikymą ir pritarimą. Tačiau gerbkite vaiko privatumą – jei jis ar ji nenori dalintis tuo, apie ką kalbėjo, tegul tai lieka saugiai tik tarp jo ir Vaikų linijos. Vadinasi, jums jau tuo metu nebereikia dėti daug pastangų ir nebereikia tiesti išklausymo ausies – galite tiesiog ramiai ir jaukiai PABŪTI šalia. Vaikų linija apkabina vaikus žodžiais, jūs – šiltai apkabinkite fiziškai.