Rūkymas – eksperimentas, kurio geriau neįgyvendinti

Rūkymo tema yra itin aktuali ir sudėtinga. Neretai rūkymą jaunuoliai asocijuoja su laisve, pasitenkinimu, maištu ir pan. Kartais rūkyti paskatina smalsumas, noras pritapti prie draugų, atrodyti labiau suaugusiu, subrendusiu ar ieškančiu nusiraminimo būdo.
Visgi, rūkymas – tai ne tik paprastas gestas su cigarete ar trumpalaikis eksperimentas. Rūkymas – tai kelias, galintis prasidėti nuo vienos cigaretės ir turintis daug neigiamų pasekmių ne tik fizinei sveikatai, bet ir psichologinei gerovei, socialiniams santykiams.

Šiame puslapyje

Nikotinas

Svarbu, kad prieš pasirenkant išbandyti rūkymą, turėtum patikimos informacijos ir remiantis ja galėtum priimti sąmoningą sprendimą. Cigaretėse dažniausiai sutinkama medžiaga yra nikotinas.

Nikotinas

Nikotinas – tai psichoaktyvių savybių turinti medžiaga, kuri sukelia potraukį cigaretėms, elektroninėms cigaretėms ir kitiems rūkalams. Nuolatinis nikotino vartojimas sukelia priklausomybę.

Pasyvus rūkymas

Nors priklausomybę nuo tabako kelia jame esantis nikotinas, nuodingo poveikio turi ir kitos rūkaluose esančios medžiagos. Kenkia ir pasyvus rūkymas, t. y. tokios situacijos, kuomet pats nerūkai, tačiau šalia yra rūkančiųjų ir tu kvėpuoji jų dūmais. Nustatyta, kad toks kvėpavimas dūmais irgi gali sukelti sveikatos problemų.

Elektroninės cigaretės

Kartais manoma, kad geresnė rūkymo alternatyva yra elektroninės cigaretės arba kaitinamojo tabako įrenginių naudojimas. Visgi taip nėra. Šios rūkymo alternatyvos taip pat kenkia sveikatai ir nepadeda mesti rūkyti. Tai dar vienas žalingas įprotis, kuris gali vesti į priklausomybę.

Rūkymo sukeliamos

neigiamos pasekmės

Kaip jau buvo paminėta, rūkymas paveikia  ne tik fizinę, bet ir psichologinę gerovę bei socialinius santykius. Pirmasis bandymas parūkyti gali atrodyti kaip nekaltas eksperimentas, visgi svarbu, jog žinotum rūkymo sukeliamas neigiamas pasekmes: 

Priklausomybė

Tabake yra nikotino, kuris ir sukelia priklausomybę.

Nikotinas veikia panašiai kaip priklausomybę sukeliantys narkotikai, pvz., heroinas. Tam, kad jaustumeisi gerai, pradeda reikėti vis daugiau ir daugiau. Kitaip tariant, norint pasiekti tą patį efektą tenka rūkyti intensyviau.

Rūkymas yra brangus

Cigaretės ar jų priedai tampa reguliariomis ir nemenkomis išlaidomis.

Iš tiesų, išleidžiamų pinigų suma rūkalams yra stebinanti, štai čia gali paskaičiuoti, kiek sutaupytum, jeigu mestum rūkyti: nerukysiu.lt

Nemalonus kvapas

Rūkantieji gali greitai priprasti prie cigarečių kvapo ir jo neužuosti.

Visgi šis kvapas įsigeria į drabužius, plaukus ar net odą, o taip pat sklinda iš burnos. Nerūkantiems šis kvapas paprastai yra nemalonus ir atstumiantis.

Suprastėjusi išvaizda

Kaip jau buvo paminėta, rūkymas neigiamai veikia sveikatą, o tai ypač atsispindi išvaizdoje: pageltę dantys, slenkantys ir lūžinėjantys plaukai, išsausėjusi, papilkėjusi oda, pageltonavę pirštai. Visi šie požymiai tikrai nepuošia.

Sumažėjęs fizinis
pajėgumas

Rūkymas taip pat veikia ir fizinį pajėgumą – jis sumažėja. Greičiau pavargstama, pasidaro sunku kvėpuoti.

Santykių sunkumai

Visų pirma, rūkymas gali sukelti įtampų santykiuose su tėvais.

Tėvai neretai būna susirūpinę dėl savo vaikų sveikatos, gali būti nusiminę ar supykę. Taip pat, ir kitiems žmonėms rūkymas gali būti nepriimtinas. Tai gali apriboti bendravimo ir dalyvavimo tam tikrose veiklose galimybes.

Žala sveikatai

Neįmanoma nuginčyti teiginio, kad rūkymas neigiamai paveikia žmogaus sveikatą. Tą sutartinai patvirtina moksliniai šaltiniai.

Rūkymas kenkia širdies sistemai, plaučiams (pvz., yra nustatyta, kad daugumą plaučių vėžio atvejų sukėlė rūkymas), dantims ir dantenoms, gerklei, skrandžiui ir t. t. Nustatyta, kad rūkymas gali pakenkti netgi vaisingumui.

Rūkymo pasekmių sveikatai stiprumas priklauso nuo surūkomų cigarečių skaičiaus (patenkančių į organizmą kenksmingų medžiagų kiekio), rūkymo trukmės ir individualių organizmo savybių, todėl ne visiems rūkantiems rūkymo sukeltos pasekmės pasireiškia vienodai. Visgi svarbu suprasti, kad net jeigu ir šiuo metu nejaučiamas joks šalutinis poveikis, rūkymas vis tiek kenkia sveikatai ir žala ilgainiui pasimatys.

Suprastėję mokymosi
rezultatai

Rūkymas gali turėti neigiamą poveikį ir tavo mokymuisi bei rezultatams. Manoma, kad nikotinas neigiamai veikia koncentraciją bei atmintį.

Ką daryti, jeigu nusprendei

mesti rūkyti?

1

Pasiryžimas

Pasiryžai mesti rūkyti? Džiugu, kad nori pagerinti savo sveikatą ir gyvenimo kokybę. Tai jau pirmasis didelis ir reikšmingas žingsnis, nuo kurio galima atsispirti ir judėti toliau. Yra keletas skirtingų strategijų ir būdų, padedančių mesti rūkyti.

2

Nenuleisk rankų

Visgi metimas rūkyti yra ne vienkartinis veiksmas, o procesas, kuris gali užtrukti savaites, mėnesius ar net ir ilgiau. Pasitaiko ir atkryčių, tačiau tai visiškai normalu. Svarbu nenuleisti rankų ir siekti užsibrėžto tikslo. Iškilusius iššūkius paprastai lengviau įveikti turint palaikymą, tad ir šioje situacijoje naudinga kreiptis pagalbos. Tau padėti gali tėvai ar kiti suaugusieji, kuriais pasitiki, draugai, sveikatos specialistai. Visuomet gali paskambinti ir į Vaikų liniją.

3

nerukysiu.lt

Nerukysiu.lt yra puikus tinklapis, kuriame rasi visą išsamią informaciją apie rūkymą. O ypač daug dėmesio jame skirta metantiems rūkyti. Aprašoma rūkymo metimo etapai, būdai ir strategijos, padedančios mesti rūkyti, veiksniai, apsunkinantys metimą ir pan. Tad nieko nelaukdamas užsuk į nerukysiu.lt

Ką daryti, jeigu patiri

aplinkinių spaudimą rūkyti?

1

Būk pasirengęs pasakyti

NE

Pasiūlymas parūkyti gali užklupti netikėtai. Tad naudinga būti pasiruošus ir apgalvojus savo atsakymą. Svarbu drąsiai ir užtikrintai išreikšti savo poziciją ir pasakyti ne.
„Vaidyba išlaisvina“ filmukas

2

Pasitrauk iš situacijos

Pasitaiko ir tokių atvejų, kai atsisakymo žodžiu neužtenka. Tuomet siekiant išvengti rūkymo, naudinga tiesiog pasitraukti iš situacijos, pvz., išeiti iš erdvės, kurioje rūkoma. Tokiu būdu ne tik bus lengviau atsisakyti, bet ir apsaugosi save nuo pasyvaus rūkymo.

3

Turėk planą

Kartais jau iš anksto galima numatyti, kad teks patekti į situaciją, kurioje aplinkiniai rūkys, o galbūt ir primygtinai siūlys pabandyti ir tau. Tokiu atveju iš anksto galima apgalvoti planą, ką norėtųsi pasakyti siūlantiesiems, į kokią saugią vietą pasitraukti ir pan.

4

Žinok faktus

Susilaikyti nuo rūkymo gali padėti ir teisingų faktų žinojimas apie rūkymo poveikį, neigiamas pasekmes. Žinant faktus, lengviau priimti apsvarstytą, sąmoningą sprendimą.

5

Pasikalbėk su suaugusiuoju, kuriuo pasitiki

Pokalbis su suaugusiuoju apie rūkymo vartojimą gali padėti praplėsti tavo akiratį, atrasti naujų sprendimų, kurie padėtų susilaikyti nuo rūkymo ar atsispirti spaudimui rūkyti.

Mitai

Dr. Robertas Badaras

Gydytojas toksikologas

Tiesa yra ta, kad garinant elektronines cigaretes į žmogaus organizmą patenka bent keletas ypatingai nuodingų ir organizmui kenksmingų medžiagų, pavyzdžiui, formaldehidas, acto rūgšties aldehidas, sunkiųjų metalų nanodalelės. Taip, tikiu, kad šie sudėtingi medžiagų pavadinimai tau gali nieko nesakyti. Bet svarbu žinoti, kad minėtos medžiagos, patekusio į tavo organizmą, gali sukelti sunkius plaučių pažeidimus ir kitaip pakenkti tavo sveikatai. Žmonės, kurie veipina, turi dvigubai didesnę riziką susirgti vėžiu, įgyti su kraujotaka bei širdies veikla susijusių sveikatos sutrikimų. O kartais veipinimu užsiimantys žmonės patenka į ligoninę dėl kilusių traukulių.

Elektronines cigaretes garinantys paaugliai kartais sako, kad paveipinę jie nurimsta, pasijunta geriau. Tačiau daliai jaunų žmonų veipinimas ne padeda pasijusti geriau, bet sukuria emocinės sveikatos sunkumų – pavyzdžiui, jų nerimas padidėja, jie susiduria su dėmesio išlaikymo problemomis, ima dažniau elgtis impulsyviai ir neapgalvotai. O rizikingiausia, matyt, tai, kad įsigydamas elektroninių cigarečių užpildus iš nežinomų prekeivių (paaugliai paprastai pasakoja, kad užpildus nelegaliai įsigyja iš „gero draugo“, „draugo draugo draugo“ ar šiaip „patikimo žmogus“ – bet iš tiesų nieko nežino apie to prekeivio parduodamus užpildus ir iš ko jie pagaminti), tu išvis negali žinoti, kokių medžiagų jame yra įdėta ir rizikuoji sukelti didelį pavojų savo sveikatai. Atmink, kad kartais net ir patys prekeiviai ne visada žino, ką parduoda, nes „žaliavas“ gamybai neretai įsigyja iš nelegalių šaltinių.

Yra ir visokių kitokių šio mito variantų – pavyzdžiu, kad „elektroninės cigaretės gali padėti mesti rūkyti tradicines tabako cigaretes, nesgi mažiau nuodingos ir nesukelia priklausomybės“. Tačiau faktai byloja, kad elektroninės cigaretės ne tik labiau toksiškos nei tradicinės, bet kartais yra ir gerokai pavojingesnės.

Iš 11 kenksmingų medžiagų, aptinkamų ir elektroninėse ir tradicinėse cigaretėse, net 9 medžiagų kiekis elektroninių cigarečių užpilduose buvo didesnes ar toks pats, kaip ir įprastinėse cigaretėse. Dar daugiau – dėl elektroninių cigarečių kaitinimo elementų perkaitimo metalų kiekis el. cigarečių skystyje dar labiau didėja – tad galutinis metalų kiekis, galintis patekti į organizmą, gali būti sunkiai pamatuojamas.

Šį argumentą kartais pasitelkia draugai, kviečiantys išbandyti elektronines cigaretes. Liūdna, tačiau didžioji dalis paauglių elektronines cigaretes pradeda vartoti dėl draugų ir jų kvietimo išbandyti. Visgi tiesa ta, kad priklausomybė atsiranda ir nuo elektroninių cigarečių. Elektroninių cigarečių užpilduose yra nikotino, kuris sukelia priklausomybę.

Beveik pusė pradėjusių naudoti elektronines cigaretes, tapo kasdieniniais veipintojais, negalinčiais atsisakyti veipinimo. Maža to – kai kurių priklausomybė nuo veipinimo tapo tokia stipri, kad prilyginama suaugusiųjų, jau ilgą laiką rūkančių cigaretes, priklausomybei. Žinoma, visuomet galima kreiptis pagalbos ir drauge su specialistu ieškoti būdų, kaip atsisakyti elektroninių cigarečių. Bet tikriausiai sutinki, kad kartais geriau net nepradėti, kad nereikėtų spręsti vėliau atsiradusių sunkumų.

Atmintinė

Bet kokia rūkymo forma (įskaitant ir elektronines cigaretes, tabako kaitinimo aparatus, pasyvų rūkymą) kenkia tavo sveikatai ir gerovei.
Visuomet gali atsisakyti rūkyti. Tai tavo pasirinkimas.
Metimas rūkyti gali būti sudėtingas, pastangų reikalaujantis, bet įveikiamas procesas.
Tavo aplinkoje yra žmonių, pasirengusių padėti. Gali kreiptis į suaugusiuosius, kuriais pasitiki, draugus, sveikatos specialistus ar Vaikų liniją.
Išsamią informaciją apie rūkymą, jo pasekmes, kaip mesti rūkyti gali rasti tinklapyje www.nerukysiu.lt

Skaitomiausi

Taip, kartais norint labiau, ar norint mažiau, tenka pakeisti mokyklą. Šiame pokytyje gali kilti įvairių iššūkių. Pradedant nuo pripratimo prie naujo kėlimosi ritmo, naujo kelionės maršruto, tęsiant naujų draugų susiradimu ir baigiant galimu nemaloniu atstūmimu.

Kai mokytis sunku 

Nors mokymasis yra įdomus ir vertingas procesas, kartais jis gali būti tikrai nelengvas. Kai mokytis nesiseka, gali pajusti įvairius jausmus: pyktį, liūdesį ar nusivylimą. Nelik su šiais jausmais vienas. Vaikų linijos konsultantai yra pasiruošę tave išklausyti ir padėti rasti sprendimų.

Brendimas – tai laikotarpis kurio metu galima susidurti su kūno, hormonų, mąstymo pokyčiais. Brendimas yra individualus procesas. Paprastai mergaitėms brendimas prasideda nuo 8 iki 13 m., o berniukams – nuo 9 iki 14 m. Visiškai natūralu, kad tavo brendimas gali prasidėti kiek anksčiau ar vėliau nei tavo bendraamžių.

Alkoholis – tau (ne) brolis?! 

Alkoholis yra psichoaktyvi medžiaga, kuri gali sukelti  fizinę ir psichologinę priklausomybę. Net ir nedidelis alkoholio vartojimas paveikia tavo mąstymą bei jausmus. Svarbu, kad žinotum apie pavojus, kuriuos gali sukelti alkoholio vartojimas. Remiantis faktais yra lengviau priimti tinkamą ir atsakingą sprendimą.

Start Typing
Skambinti Vaikų linija 116111 116 111